4. sep. 2016

- Are we in the same group?

Av Sigurd Rushfeldt

Sist uke hadde jeg besøk av en av mine venner fra Tyskland (selvskryt). Han hadde endelig fått med dama på ferie til Norge, de skulle oppleve naturen, men siden han er sykt sportsinteressert hadde han passet på å få lagt turen innom Lillehammer. Da det ble påpekt at Tyskland skulle spille mot Norge i kvalifiseringsgruppa mot VM, fikk vi tilbake ”Are we in the same group?”. Etterfulgt av en forklaring om hvorfor som fan av Tyskland og Bayern München det egentlig ikke var noe å følge med på før det virkelig betydde noe. Når VM var i gang, hadde det noe å si. Og det var ikke før sluttspillet i CL at Bayern var av ordentlig interesse. Så bare så det er sagt, denne kampen er av meget liten interesse for Otto Normalverbraucher.

Onsdag kveld sjekka jeg litt rundt for å finne ut hva tyske medier tenker om kampen. Det stod selvfølgelig mest om kampen mot Finland og ZDF som kjører ”bastiecam”, men to saker fant jeg. Det er tatt ut fem spillere fra Bundesliga i den norske troppen og nyheten om at Jan Åge Fjørtoft har gitt seg som team manager hos Norge vekker oppsikt. Altså ikke veldig viktig.

Publikum kan spille en viktig rolle
Ofte blir den 12. mann nevnt – mot Tyskland tror jeg Norge kan forvente minimalt med hjelp. Litt fordi jævla få folk har trua på at Norge skal komme seg til VM, men også fordi de fleste norske fans på denne kampen ikke er der for å heie på Norge. Jeg husker da TIL kom til Salangen for å spille mot Salangen IF. Vi heia ikke på SIF i den kampen, vi var jo der for å se på stjernene, se på noen som kunne spille ordentlig fotball, og kanskje få en autograf. Et annet problem er at det er alt for tidlig for Norge å møte Tyskland – hadde vi starta dårlig, deretter gjort det litt bra med to seire på rad for så å møte Tyskland hjemme, ville publikum vært med, men første kamp hjemme mot Tyskland er katastrofe.

Jogi VS Per Mathias
Av andre interessante ting jeg har tenkt på før denne kampen er hvor mange likheter jeg kan finne mellom Jogi Löw og Per Mathias. Det viser seg at Jogi kommer fra en liten plass med ca 2000+ innbyggere i Schwarzwald. Per Mathias kommer jo fra Gratangen, en liten plass med ca 1000+ innbyggere. Dette betyr at Jogi er fra Baden og snakker Badisch, en nokså sprø dialekt som ikke er så verdsatt hverken i nærområdet eller i Tyskland generelt. Dette gjelder jo også Høgmo. Med andre ord er det liten forskjell på trenernivå mellom disse lagene.

Jeg forventer ikke at vi vinner denne kampen, jeg forventer ikke uavgjort og er innstilt på tap – det er bare det at vi husker når Drillo gjorde comeback og Daniel Braathen fikk applaus (riktignok for å ta en slags omvendt salto) av det tyske publikum.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar