25. des. 2012

Aleksander Schau - Q&A

Materazzias trøndelagskorrespondent Freddy dog Santos (aka. @fhunnestad) har ved hjelp av nymotens EDB-teknologi intervjuet vår alles kjære Aleksander Schau. Dette endte opp i en slags Boxing-Day-preview-Q&A-spessial. With a twist.

-----------------

Som et produkt av kjedsomhet og skapertrang, fikk jeg plutselig lyst til å intervjue den beste mannen jeg ikke kjenner. På grunn av geografisk avstand, forkjølelse hos intervjuobjektet og generell journalistisk udugelighet hos utfører, prestenteres dette «intervjuet» med like stor finesse som i en skoledagbok. Spørsmål og svar.

Jeg er like glad som et esel som har fått sin første stråhatt over å kunne presentere dette Materazzia-intervjuet med Aleksander Schau.

Freddy:
De, sir, er en kar jeg har hørt mye av i NRK radioens program 3. Jeg husker deg veldig godt fra et av mine favorittprogrammer gjennom tidene: Hybel, radioprogrammet du lagde bl.a. sammen med din bror. Savner du den gjønete, ansiktsløse radiotida, eller er det godt å ha kommet seg videre og inn i TV-studio? 

Aleksander:
Har vel strengt tatt aldri slutta med radio. Brodern og jeg har holdt på med programmet Kvegpels på Radio Nova i 21 år nå. Starta da jeg var 16. Hver eneste onsdag, halvannen time fra klokka 19:00.

Freddy:
Åherregud, hvordan kunne jeg glemme Kvegpels....jaja. Selv er jeg liverpoolsupporter, og la meg med en gang på vegne av tilhengere av dette deilige merseyside-laget beklage for alle ukvemsord og tyn du får fra den kanten. Men hva er den morsomste, og/eller den mest riv ruskende og rallende gale beskyldningen du har fått fra seere/lyttere?

Aleksander:
Aftenposten trykket en gang en artikkel der det sto at jeg hadde skutt en av hestene til Atle Hamre i låret. Er fortsatt overraska over at jeg ikke tok kontakt med dem for å be dem om penger for den påstanden der. Ellers er det gøy at det plutselig ble en sannhet at jeg hadde brukt fem samfulle minutter på å rakke ned på Esteban Granero, to dager etter at jeg hadde hyllet ham på grensen til seksuell nytelse. Dessuten har jeg visstnok aldri gjort annet enn å snakke dritt om Arsenal og Wenger, hetset alle fra Merseyside og vært lederen for en verdensomspennende konspirasjon mot Manchester United og Liverpool.

Freddy:
Jeg husker jeg fikk støtte fra deg, da jeg i 2011 fikk min første offentlige drapstrussel på twitter (fra en eiendomsmegler og «liverpoolfan» i Stavanger) pga. meninger om Liverpool. Du sa den gangen at dette var bortimot dagligdags for deg. Lar du deg på noen måte påvirke av slikt? Sier du akkurat det du vil, eller tenker du deg om to ganger før du kommer med en saftig karakteristikk av et lag etc?

Aleksander:
Greia er at man ikke trenger si noe kontroversielt for å få dødstrusler. Det holder å være mot filming, mene at rasisme bør straffes hardt eller hylle et lags flotte angrepsspill. Folk skal dog vite at absolutt alle dødstrusler blir tatt hånd om på ekstremt omfattende og grundig vis. Det skal ikke lønne seg å kombinere lovbrudd og generelt ufyselig oppførsel. Om jeg kvier meg? Det har hendt, men så gir det seg med en gang. Mottoet er jo: La aldri mobberne, lovbryterne eller de reint ut onde vinne. Dessuten glemmer jeg aldri. Noen mennesker har en imaginær "svartebok". Jeg har en svart bok. Den er meget svart.

Freddy:
A propos ingenting: hvis du kunne hatt en blankpolert julekuleversjon av en fotballspillers hode som pynt på ditt juletre: hvem skulle det vært, og hvorfor?

Aleksander:
Stilken på toppen av treet er så tynn, så det burde være en med lite hode. Kong Olav hadde vært perfekt pga sin overraskende slanke knoll (hattestørrelse 53. Jeg har str 63), men han var ingen spiller. Spalletti hadde vært bra pga flott shine i pæra, men av aktive spillere...Aleksandar Duric. Singapores 42 år gamle spiss som deltok i kanokonkurransen i OL i 1992 for Bosnia og Herzegovina. BØTTER inn mål for sin nye nasjon.

Freddy:
Selv om du innehar mye deilig kunnskap og funfacts om det vakre spillet og dets utøvere, oppfatter jeg deg gjennom radioen fra FK Fotball og i TV-ruta først og fremst som en supporter. En fan av fotball. En av oss. Å være en totalt objektiv formidler fra studio fremstår nesten som en totalt umulig oppgave, men desto mer befriende og forfriskende er etter min mening dine herlig subjektive synspunkter på kamper, spillere og trenere etc. Hvem er den mest engasjerte, ropende og heiende gjesten dere har hatt på besøk i TV2-studio? (Kom gjerne med eksempler)

Aleksander:
John Aldridge var det mye lyd i, men den største friskusen var kanskje kona til Norman Whiteside. Ekstremt fotballkyndig og meget engasjert. Dennis Wise laget naturlig nok mest lyd da hele studiobordet kollapset under kamp og landet oppå beina hans.

Freddy:
Den oppmerksomme seer husker da du i Premier League-studio karakteriserte Manchester Citys angrepsrekke som en deilig stor bløtkake av kjøtt. Her avslører du en forkjærlighet for flesk, og la oss drodle videre på dette. Hvis du kort skulle beskrive fotballspillere som kjøttstykker:

Aleksander:
Indrefilet: Nuno Gomes
Hvorfor: Tror han har stelt såpass godt med seg selv at han - tross alderen - er mør som en nystekt pattegris.

Syltelabb: Jay Tabb
Hvorfor: Han takler motspillerne like elegant som en syltelabb i g-streng, som har fått en urovekkende hovedrolle i en tysk blåfilm

Smalahove: Tony Pulis
Hvorfor: Må ligge i bløt over natta for å fungere optimalt. Spektakulær på en høyst uspektakulær måte. Dessuten litt for skummel. Akkurat som det svellende hodet i kjøkkenvasken.

Pinnekjøtt: Bryan Ruiz Hvorfor: Overraskende mange syns han er staselig, men han er litt for salt i spillestilen for min smak.

Ribbe: Prins Dimitar Jesus Kristus Berbatov
Hvorfor: Fordi ribbe er verdens aller beste måltid, det perfekte kjøtt, det eneste som gjør meg semi-religiøs. Kunne jeg fått barn med ribbe...

Freddy:
Google har en interessant og snedig funksjon, hvor søkeord autofullføres i et lite vindu under søkefeltet. Om en googler «Aleksander Schau» autofullføres følgende ord bak ditt navn: supporter, twitter, wiki, bok, avholds, skatt, blogg, kjæreste og TV2 (se bilde). Hvilke 5 ord hadde du helst sett at google autofullførte bak ditt navn?

Aleksander:
- diplomatisk immunitet
- mosebok
- kranfører
- sektleder
- cameltoe

Freddy:
Boxing day. 2. juledag. Dagen hvor kjøttmette og fotballglade kvinner og menn setter seg ned for å se Premier League mens de trøkker enda mer ribbe i trynet. Hvis du skulle velge deg ut 1 kamp du vil anbefale folk å se: hvilken? Hvorfor?

Aleksander:
Vanskelig å komme utenom Manchester United som tar i mot Newcastle. Fryktelig mange historisk sjuke matcher mellom dem, men for å gjøre meg litt artsy, spesiell og interessant, går jeg for Reading-Swansea. Hjemmelaget la igjen forsvarsspillet i Championship og Swansea spiller fotball som er like fin som en julaften med kun harde pakker. Blir over 4 mål i den kampen.

Freddy:
Januar byr på et nytt overgangsvindu, og med Harry Redknapp bak roret i ei Queens Park Rangers-skute med poengmessig slagside kan det bety noen morsomme kjøp (og ikke minst salg). Wengers Arsenal snuser med sin franske nese på Klaas Jan Huntelaar. QPR og Redknapp kosebiter lett i leggen på Salomon Kalou. Newcastle og Pardew slikker seg om munnen ved tanken på at Andrew Thomas Carroll og hans hestehale kan returnere til Geordie-land. Uavhengig av `Arrys krumspring: hva er din drømmeovergang mht. underholdningsverdi i kommende overgangsvindu? Fra hvilken klubb, til hvilken klubb etc.

Aleksander:
Hadde vært ok om alle overgangene fra forrige overgangsvindu ble reversert, men til dobbel pris, utbetalt i mynt fra asiatiske land. Dessuten vil jeg at Rivaldo kommer til QPR.

---------
Takk for oss, og gledelig jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar