28. okt. 2015

Materazzia i 1988

Av Caressa og Eskilona

Vi skrur tiden tilbake til 1988. Per-Jarle (12) fra Finnsnes har fått Eskil (10) fra Kristiansund som brevvenn etter en annonse i Boing. Slik så det ut, den gang da.

Finnsnes, 12. mai 1988 

Hei Espen. 

Takk for at du svarte på svarte meg på brevet jeg hadde i Boing og for at du vil bli min brevvenn. Jeg er helt enig i mye av det du skriver, spesielt om Peter Beardsley. Han er bra god. Uten han ville ikke Gary Linkeker ha scoret alle de målene i Mexico. Jeg leste på tekst-TV at noen mener at Nederland kan vine sommerens EM. Vet du om det laget har noen gode spillere?


Kristiansund 27. mai 1988

Hei Perry!

Kan jeg kalle deg det forresten? Bare si fra hvis du synes det er teit.

Tusen takk for brevet jeg fikk. Drit kult at vi er brevvenner. Nederland har jeg ikke hørt så mye om men de har ganske kule drakter. Også har jeg fått autografen til en som heter Hans van Bråikelen av fetteren min. Han sier det er verdens kuleste keeper så jeg håper han spiller. Jeg tror Danmark komer til å vinne. Michael Laudrup er en av mine ynglingsspillere! Husker du den sangen de laget? Hører den på walkman hele tiden. Skriv snart!

PS. Jeg heter Eskil.

Hilsen Eskil snart 10 år


Finnsnes, 3. juni 1988

Vennene mine kaller meg Pekka. I går slo vi Lavanagen 9-0. Jeg scoret tre mål og fikk et digert sår på kneet. Jeg sender deg en plakat jeg fikk i siste Boing. Det er en som heter Gerhard Vandenburg. Han skal være en skikkelig dribler. Den danske sangen har jeg i opptak på kassett. Ønsker meg walk man til jul. Får eget soverom denne sommeren med TV så da skal jeg se kampene fra EM på rommet. Det er kult. Har du kjæreste forresten? Jeg klinkte (tror det heter så) med en jente på klassefest i helgen. Vi var invitert til Silsand.
   V
LEV
   L


Kristiansund 15. juni 1988 

Klinte du? Æsj! 

Jentene i klassen min 4A på Dalabrekka er skikkelig irriterende. Vi har en jente som heter Elin som maser på at jeg skal spørre kompisen min Sigve som de skal være sammen hele tiden. 

Har du også Commodore 64? Jeg fikk det i bursdaggave. Spiller du Fotballiga? Det er så sinsykt kult spill som du kan være et engelsk lag på og så kan du skrive inn alle de spillerne du vil ha med på laget ditt. Jeg bruker å være Manchester United og ha Brian Robson som kaptein. Han er kul. Han scorte i dag men England tapte fordi Van Basten fikk hattrick. 

Han fyren du skrev om i brevet fra Nederland har jeg aldri hørt om men jeg spurte pappa. Han hadde bare hørt om en med lyst hår som heter Komann. Pappa sier han skyter hardere enn Eder!!! Jeg har hengt opp plakaten på rommet mitt. 

Kult at du skåret. Jeg spiller på et lag som heter KFK. Kanskje skal jeg bynne på CFK for de er litt bedre. 

I morgen skal jeg til Syden med mamma og pappa. Det er første gang vi skal dit og jeg gleder meg. Jeg skal prøve og sende deg kort. 

-The end- 

Eskil


Finnsnes 21. juni 1988 

Hva skal du bli når du blir stor? Jeg skal bli jornalist. På kveldene når vi spiller fotball på banen bruker jeg kommentere som de på TV samtidig som vi spiller. Hadde vært tøft å bli sånn kommentator. Men jeg tror man må bo i Oslo og prate Osloværing for å jobbe med det. En kompis av meg har fått tallerken-TV og han sier at i andre land finnes det flere kanaler. I sverige skal dem ha to, tenk det da! Vi skal snart få kabel-TV sier mamma og da får vi MTV og Screen Sport. En kompis av meg sier at det er en tysk kanal RTL som sender nesten nakne damer i noe som heter tutti fritti på fredager. 

Jeg har commodore ja. Spiller mye winter Games og Footballer of the yer. Samt Bubble Bobble og decatlon. Fikk akkurat ny joystick med knapp oppe og nede. 

Jeg har aldri vært i syden. Har aldri tatt fly. Det må være tøft. Vi drar med campigvong til Piteå på sommeren. 

Jeg digger forresten Josh Tee i We Are Unoted i Boing. han er stilig. Bladet Buster er litt barsnlig. Jeg har begynt å kjøpte Match og Shoot på kiosen for ukepengene mine. Man kan lese alle lagoppstillinger som finnes fra England. Mitt favorittlag er Arsenal. Synes dem hadde finere navn enn mitt andre favoritt lag, qpr. En jeg kjenner var i Narvik og møtte noen spillere i Arsenal. Mamma kopierte autografen til David Rocastle så nå har jeg hans autograf på veggen. Eller nesten iallefall. Håper jeg blir like god som han. Skal vertfall bli så god at jeg skal spille på a-laget til Finnsnes. Jegf er alltod med a-laget i bussen på bortekamper, dem kaller meg maskot. Finnsnes har nesten aldri under 500 tilskuere på hjemmekampene i 4. divisjon. Mot SOIL er det ofte 2000. 

Legger ved et bilde tatt av meg. Sjekk den tøffe vidoespilleren vi har. Hitachi heter den. Har klokke.



Mallorca 22. juni 1988

Hei Pekka! 

Her er det varmt. Jeg bader hele dagen og drikker brus. 

Har fått min første drakt. Det er en ekte Milan-drakt med Van Basten bakpå. Han er min nye ynglingsspiller for han er dødsgod i fotball. 

Skriver mer i neste brev. 

Eskil


Kristiansund 27. juni 1988 

Nå har jeg komet hjem! Jeg har åsså lyst å bli kommentator, men jeg tror jeg skal bli fotballproff i stedet. Det er sikkert vanskelig for jeg har aldri hørt om noen fra Kristiansund som har blitt det før. A-laget til KFK har egne Opel-biler. Jeg har skrevet opp alle bilnumrene for jeg samler på bilnummer. Jeg tror Opel er den beste bilen. Det sier ihvertfall Pål Forsnes. 

Jeg trodde ikke det gikk an å ha så mange kanaler som du skriver om. Jeg liker bare tippekampen på tv, forda sovner alltid pappa og da spiser jeg opp pianøttene hans. Etterpå kampen går jeg ut og øver på triksing. Rekorden min er over hundre. 

Så du finalen i EM? Kult mål og enda kulere at det var han jeg har drakt med. Jeg synes ikke det var så domt at Sovjettunionen tapte for det var litt rart at han ene spissen deres ikke hadde hår. Tror ikke han blir proff. 

Hadet.


Finnsnes 2. juli 1988 

Tromsø hadde treningskamp mot Finnsnes i går. Jeg fikk treffe en som heter Rune Berg. Han er egentlig fra Bodø. Han tror jeg blir proff. Hans bror spiller i Rosseborg. Med en som heter Mini. Han kanskje ikke heter det, men han er liten og tøff og har likedan hår som meg. Som du kanskje så av bildet jeg sendte. Har du bilde? 

Hvordan var det i Syden? Er det langt dit? Hvordan prater man i syden? Engelsk? Eller er det noe som heter sydensk? 

Van Basten var knallgod. Det målet var så kult. Jeg har øvd mye på det målet. 

Snart skal vi til Alfheim og se TIL spille fotball i serien. Mot Moss tror jeg. Det er vel der han Fjerestad spiller. Det kan bli kult. Vi kjører bil til Tromsø. Det tar 2 timer. 

Nå sal jeg ut og børne på BMX, vi har fått et nytt hopp. Snart skal vi få asfalt og gatelys her på gata. 

  V 
LEV 
   L


Kristiansund 15. august 1988 

Hei! 

Bildet du sendte var dritkult. Spesielt videoen. Mitt høyeste ønske er å få videospiller. Da skal jeg se Gremlins for den har vi leid på movibox før. 

Jeg har aldri møtt noen proffer som deg, men en gang tulleringte jeg og Kjetil til Asle Hillestad på Sogndal. Vi fant nummeret i telefonkatalogen. 

Så du ikke bildet jeg sendte? Det er fra Mallorka. Jeg tror de snakker svensk der. Mamma snakket iallfall svensk med en serveringsmann. Da ble pappa litt sur. Kanskje han ikke snakker svensk. 

Vet du noe kult? Laget jeg liker best har en som heter Jus og en som heter Brus. Jeg liker Jus best for han har vært proff i Barcelona og er spiss. 

Hadet! 

Eskil


3 kommentarer: