3. okt. 2012

Myggen og meg

Skrevet av Kenny Koevermans.

I forrige uke spilte jeg mot den beste spilleren i Norsk 5. divisjon. Skal jeg tippe så tror jeg at det finnes godt over 20 avdelinger. Hvordan kan jeg da hevde at han er den beste? Fordi jeg snakker om Erik Mykland selvfølgelig. For tiden spiller han for Risør i 5. divisjon avdeling 1 i Agder Fotballkrets. Når lagkameratene ropte på ballen brukte de Erik. Fra min plassering som angriper for Imås i samme avdeling så jeg ingen Erik. Jeg så bare Myggen. Den samme posituren som før med venstrearmen i en lett feminin knekk mens han strødde baller med kirurgisk presisjon. Lei å ha med å gjøre med ball i beina, kjip å møte i dueller. Langt hår og skjegg.

La meg sette dette i perspektiv.

23. september 1992 spilte Myggen mot Nederland. Spiss for Nederland var Marco van Basten.
14. oktober 1992 spilte Myggen mot England. Spiss for England var Alan Shearer.
19. juni 1994 spilte Myggen mot Mexico. Spiss for Mexico var Hugo Sanchez.
23. juni 1994 spilte Myggen mot Italia. Spiss for Italia var Roberto Baggio.
23. juni 1998 spilte Myggen mot Brasil. Spiss for Brasil var Ronaldo.
3. juni 2000 spilte Myggen mot Italia. Spisser for Italia var Filippo Inzaghi og Francesco Totti.
13. juni 2000 spilte Myggen mot Spania. Spiss for Spania var Raul.
27. september 2012 spilte Myggen mot Imås. Spiss for Imås var Kenneth Karlsen.

For en som har fulgt fotball siden slutten av åtti-tallet og som i tillegg har vokst opp med den norske gullalderen på landslaget, gidder jeg ikke prøve å legge skjul på at det var stort å spille mot Myggen. Ja, han er 41 år, men hva betyr det? Han har aldri spilt en dårlig landskamp og var en av våre STØRSTE helter. Vår egen bohem. En som nesten ikke kunne være norsk. Gikk det an å røyke og spille på landslaget samtidig? Gikk det an å spille fotball uten å ha et sinnsykt O2-opptak? Jeg leste boka til Håvard Rem og jeg spiste Myggen-is. Jeg gråt av glede da vi slo Brasil i 98. 

Jeg var en av dem som selvfølgelig ikke var god nok til å lykkes med fotball. 

Jeg var og er først og fremst en fan. 

Men nå. 

Nå i 2012 har jeg spilt mot Myggen.

1 kommentar:

  1. Jeg har bommet en røyk av Myggen en gang! Og jeg røyker ikke en gang...

    SvarSlett