I går gikk NRK ut med at de skal stramme inn på bruken av sponsornavn, som Adeccoligaen og AKA Arena. Endelig, tenker noen. Tåpelig, tenker andre. Jeg er litt delt.
Litt historie...
Før i tiden ble det vist én klubbfotballkamp på TV per sesong. Det var cupfinalen. Sesongens største kamp. På begynnelsen av 70-tallet begynte klubber å eksperimentere med draktreklame, og etter litt krangling ble cupfinalen vist på NRK med denne typen reklamering. Men i 1979 ønsket NRK å markere seg, og truet med å ikke sende finalen om lagene løp ut med draktreklame. Det endte med at cupfinalen ble sendt, men med reklamefrie lag.
Debatten
I boka Milliardspillet forteller Bjørn Taalesen (redaktør i TV2sporten) at det i de siste ti årene har vært debatt innad i redaksjoner i forhold til bruk av navn som Tippeligaen og Color Line Stadion. Og i går meldte NRK at de skal gå bort fra bruk av sponsede stadionnavn. I dag kan vi lese TV2-medarbeidere som tydeligvis ikke har vært lenge i kanalen sin, eller studert sin egen profesjons etiske retningslinjer, levere fra seg flåsete twittermeldinger om hvor patetiske NRK er. Davy Wathne twitrer følgende: "flott at NRK skal slutte med sponsornavn på baner og lag i sportssendingene sine. Skal de slutte med sponsorplakater inne i sendingene også?". Davy Wathne av alle personer vet utmerket godt forskjell på annonser og redaksjonell sendeflate.
NRK begrunner forsøket på å rydde bort sponsornavnbruken med at PFU har uttalt at skikken bryter med tekstreklameplakaten. Ironisk nok var det NRK som startet bruken av Tippeligaen, NFF fikk inn en rettighetsavtale med NRK om at navnet måtte brukes, og siden har NRK brukt den tittelen. Et faktum Wathne er klar over når han twitrer "Forbilledlig konsekvent kaller NRK-sporten Tippeligaen for "eliteserien". Er det ikke litt sent å bli jomfru når en har smeist halve bygden?". Jo, Davy, det er hyklersk på ett vis, men det er da ingen skam å snu. NRK ser antakelig at de står i fare for å gå seg vill på journalistikkvidda, og da synes jeg vi skal rose dem for å forsøke.
Men det er vanskelig å unngå sponsorer når man skal dekke dagens fotball ved bruk av bilder. Hvor skal grensen gå? Som historien viser eksisterte det misnøye mot draktreklame tidligere. 40 år senere er draktreklame uproblematisk og har vært det lenge. Hva med stadionreklame? Skal den sladdes? Hva med at norsk tipping uproblematisk får sendetid for deres produkter på NRK?
Jeg forstår ikke hvorfor enkelte i TV2 avfeier NRKs endrede strategi umiddelbart. Er ikke TV2sporten med fotballredaktør Vegard Jansen Hagen underlagt tekstreklameplakaten? Det skader jo ikke å gjøre litt refleksjon rundt et regelverk som er fastlagt av medias egne interessegrupper.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar